Mercon Kloos

vrijdag 03 november 2006 10:00

Wat vindt de ChristenUnie Alblasserdam?

Op 2 november is het plan Mercon Kloos aan de orde geweest tijdens de vergadering. Uiteindelijk heeft heel de gemeenteraad ingestemd met het plan. Dat betekent dat er een plan zal komen waarin op drie plekken 8 hoog gebouwd mag worden. Waarom heeft ook de ChristenUnie ingestemd?

In maart '06 heeft de raad tegen het college gezegd dat het huiswerk op het punt van de hoogte overgedaan moest worden. Over het plan als geheel is toen niet gesproken. Wethouder de Gruiter is vervolgens aan het werk gegaan. Uit onafhankelijk onderzoek is toen gebleken dat het bestaande plan zonder 8 hoog niet uitgevoerd kon worden. De gemeenteraad heeft niet meegegeven dat er ook naar een ander plan gekeken moest worden. Dat is dan ook niet gebeurd.

Dan kunnen we twee dingen doen. Gezien alles wat bereikt wordt ondanks de 8 hoog toch instemmen, of tegenstemmen met als risico dat er lange tijd niets, of industriele ontwikkelingen volgen.

Wij hebben, ondanks de bezwaren om 8 hoog te bouwen langs de dijk, toch ingestemd om de volgende redenen:

- Er kunnen woningen gerealiseerd worden die Alblasserdam nodig heeft.
- De belanghebbenden rond het Werelderfgoed (molens) vinden het een goed plan
- Het kwaliteitsteam Drechtsteden vindt het een goed plan.
- Er wordt 900.000 vrijgemaakt om aan de problematiek op de dijk te werken.
- De sociale woningbouw wordt door WWW bij het Scheldeplein gerealiseerd.
- Het plan als geheel, op de 8 hoog na, is al door de vorige raad aangenomen. Het geheel stond dus niet meer ter discussie.
- De gemeenteraad stelt nog het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan vast.
- Als we niets doen kan er grootschalige industrie komen; daar zit ook niemand op te wachten.

Vragen? mail naar christenunie-damdorp@wanadoo.nl

Reacties op 'Mercon Kloos'