Het Palet (vervolg) raadsdebat

woensdag 25 april 2007 22:45

Korte samenvatting van de visie van de ChristenUnie

Wij geven het college de kans om de locatie die samen met de school gevonden is nader te onderzoeken. Wij hebben bedenkingen of het inderdaad haalbaar is om tijdig alle knelpunten weg te nemen. Met name betreft dit de uitplaatsing van de Plantsoenendienst en de financiele haalbaarheid. Wegens de onduidelijke antwoorden van de wethouder hebben wij niet ingestemd met de opmerkingen dat op een eerste verkenning aangeeft dat het plan blijft binnen de gestelde kaders. De wethouder stelde namelijk dat hij wegens de snelle procedure het plan niet financieel heeft kunnen doorrekenen; aan de andere kant vraagt hij wel van ons te bevestigingen dat een eerste verkenning aangeeft dat het plan binnen de financiele kaders kan worden uitgevoerd.

Dus: college ga gerust verder met uw ontwikkeling en wij hopen voor de school dat het lukt, maar wij hebben vragen bij de financiele haalbaarheid en zullen het college daarop kritisch volgen. Niet om moeilijk te doen, maar om onze schaarse middelen te verdelen over de vele prioriteiten die de gemeente Alblasserdam heeft.

In eerste termijn heeft de ChristenUnie bij monde van Arjan Zwaan het volgende gezegd:

Locatiekeuze herhuisvesting OBS Het Palet

MdV

Allereerst willen we ingaan op de inbreng van de bewoners rondom de Boerderij. Wij snappen de gevoelens van de bewoners en willen graag de reactie van de wethouder op de zin in de notitie dat er weinig weerstand wordt verwacht. Vooral de opmerkingen over de verkeersveiligheid en het parkeren zijn echte problemen die met deze locatie te maken hebben.  Richting de bewoners willen we graag het volgende aangeven: dit voorstel is voor een vraag van het college  om toestemming te krijgen om nader onderzoek te doen en dat later definitieve besluitvorming plaats vindt. Eerst is er verder onderzoek nodig naar de verkeerstechnische gevolgen, de inpassing in de wijk en de financiële haalbaarheid.

MdV.

De ChristenUnie staat voor goed primair onderwijs. De druk die uw college voelt om zo snel mogelijk tot een mogelijke oplossing voor het Palet te komen kunnen wij begrijpen. Snelheid lijkt geboden, maar haastige spoed is zelden goed. Ondanks de druk is het onze taak uw voorstellen positief kritisch te volgen. Het betreft hier gemeenschapsgelden en een beslissing voor vele jaren.

De keuzes die in het voorstel gemaakt zijn, zijn niet altijd de onze. Zo is de ChristenUnie er niet van overtuigd dat nieuwbouw de enige manier is om passende huisvesting voor het Palet te krijgen

Vraag aan het college om ook hier in de raad te bevestigen dat het eerste punt van het voorstel inhoudt dat nu de locatie Boerderij wordt vastgesteld als uit te werken locatie, maar dat definitieve besluitvorming pas kan plaatsvinden als ten minste duidelijk is:

• Wat de verkeerstechnische gevolgen zijn
  • Of de ruimtelijke inpassing in de wijk mogelijk is
  • Of het financieel haalbaar is.

Met name op dit laatste punt willen we nog wat meer inzoomen. Niet om er nu al te veel inhoudelijk op in te gaan, maar wel om de kaders scherp te stellen.

Kan de wethouder bevestigen dat pas sprake is van het vaststellen van de financiele haalbaarheid als de raad de beschikking heeft over een totaalplan voor het primair onderwijs en dat dit totaalplan onderdeel moet zijn van een sluitende meerjarenbegroting?

Kan de wethouder ons toezeggen wanneer een overall visie (waarin het masterplan van de schoolbesturen is verwerkt) door de raad ontvangen kan worden?

Dit is van belang omdat in dit voorstel punt 3 is toegevoegd. Dit is een aanvulling op het vorige voorstel waardoor de koppeling met de Beukelmanschool, zoals besloten in december 2005 overeind blijft. Het is goed om te merken dat de portefeuillehouder dit opgepikt heeft vanuit de cie Samenleving. Het huidige voorstel is een herbevestiging van een eerder raadbesluit. Echter er is een aantal zaken ook in het raadsbesluit van december 2005 geregeld die nu niet genoemd worden. Daarom graag antwoord van de wethouder op de volgende vragen:

1. In het raadsbesluit van december 2005 is sprake van een geïntegreerde gymvoorziening bij het Palet als het WZC niet in Alblasserdam zou komen is het de bedoeling dat dit ook toegevoegd wordt aan de voorgesteld locatie Boerderij? (Als dat niet het geval is, kunnen we ons voorstellen dat een losse gymvoorziening duurder is; dan dreigt het totale financiele plaatje niet meer te kloppen

1. is er volledige overeenstemming met de gemeente Papendrecht rondom de verhuizing van het WZC en het uitblijven van de financiele bijdrage van Alblasserdam. Dat bespaarde geld was immers nodig om de plannen van de scholen te betalen.

In punt 3 wordt gesteld dat een eerste financiele verkenning er op wijst dat het voorstel past binnen de financiele kaders van december 2005. In dat kader is voor de Beukelmanschool is een bedrag van 200.000 opgenomen voor grondkosten. De grond aan de Mesdaglaan moet volgens het Kader 1,1 ml opleveren. Is het reëel om van de Beukelmanschool te verlangen dat ze een grondprijs moeten betalen die 900.000 Euro hoger is dan opgenomen? En kunt u aangeven hoe dit dan past binnen dat kader?

Tenslotte punt 2 het voorstel om bestuurlijk prioriteit te geven aan de verplaatsing van de plantsoenendienst. In de raadscie hebben we aangegeven dat er voor de raad geen mogelijkheid is om te kunnen bepalen of dit nu een van de projecten is die bestuurlijke prioriteit kan krijgen. Het enige wat wij kunnen aangeven is dat een goed en volledig voorstel nodig is om later een besluit hier in de raad te kunnen nemen over herhuisvesting van de buitendienst. Eigenlijk zijn we ook sceptisch over de slaagkans om binnen 6 maanden de raad een besluit te laten nemen.

MdV

Wij zien dit voorstel als een toestemming aan het college om de locatie bij de Boerderij verder te gaan onderzoeken. Voor de ouders en de bewoners moet helder zijn dat er nu niet besloten is dat de school ook daadwerkelijk daar komt. Wij wachten uw reactie af.

Reacties op 'Het Palet (vervolg) raadsdebat'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.